SAWYER'S İç Denetçiler için Rehber Kitabının Türkçe Çevirisi Üzerine...


TİDE’nin kuruluşunun beşinci yılında, enstitü başkanı olarak Uluslararası İç Denetim Konferansı’na katılmak için Amerika Birleşik Devletleri’nin New York şehrine gitmiştim. Daha önceki deneyimlerim, iç denetimin en güncel gelişmelerinin masaya yatırıldığı gerek küresel konferanslara gerek Avrupa konferanslarına katılmanın meslek ailemiz için çok önemli olduğunu göstermişti. Bu çerçevede, güncel mesleki gelişmeleri yakından takip edip bunları ülkemiz meslektaşlarına aktarmak, diğer enstitülerin iyi uygulama örneklerinden yararlanmak ve mesleğimizin küresel icracıları ile karşılıklı deneyim alışverişinde bulunmak için yine yoğun temaslar içinde olacaktım.

Geri dönüş yolculuğumda, planlarımı gerçekleştirmiş, birçok faydalı bilgi ile dönmüştüm. O günleri bugün gözümün önüne getirince, bunların içinde en heyecan verici olanının mesleğimizin duayen ismi Larry Sawyer ile tanışmak olduğunu anlıyorum. Konferans sırasında, modern iç denetimin babası olarak kabul edilen Sawyer ile sohbet etmiştim. Sohbetimizde, ülkemizdeki iç denetim uygulamaları ve meslek örgütümüzün faaliyetleri konusunda kendisine bilgi vermiştim. Bunları dikkatle dinlemiş, sorular sormuştu. Ancak sohbetimizde, bir meslek ailesi olarak TİDE’nin kuruluşunun altında yatan felsefeyi, bu felsefeyi ve bizi yola çıkaran hayallerimizi, bu hayallerimizin neden iç denetim mesleği ve toplum için önemli olduğunu dinlerken heyecanımızdan etkilendiğini fark etmiştim. Dünya’da modern iç denetim mesleğinin babası olarak kabul edilen Sawyer’ın TİDE’den etkilenmesi, heyecanımızı hissetmesi, o koşullarda sahip olduğumuz hayalin bugün, 2016 yılında başarılı olacağının ipuçlarını vermişti. Kendisini tanımaktan büyük keyif aldığımı kendisine ileterek konuşmamızı noktalamıştık.  Mesleğimizin bu duayen ismi görüşmemizden iki sene sonra 91 yaşında (1911-2002) hayata gözlerini yumdu. Sawyer, iç denetim konusunda birbirinden değerli birçok çalışmaya imza attı. Hepimiz böyle olduğunu biliyoruz. İç denetime yaptığı katkılar yanında Sawyer’ın benim için ayrı bir tarafı var, o da hayallerimizden etkilenmesi, bu yolculuğumuzda bize destek vermesidir.

Bugün, New York’taki bu görüşmeden 16 yıl sonra; meslek ailemizin 21. kuruluş yıl dönümünde ve Sawyer’ın vefatının 14. yılında TİDE olarak elinizdeki bu yayının editörlüğünü bir önceki Yönetim Kurulu Başkanımız Gürdoğan Yurtsever ile birlikte yapmanın sevincini yaşarken, bu değerli meslek mensubu ile tanışmanın da gururunu taşıyorum. Sawyer, 16 sene önce ülkemizdeki iç denetim mesleğinin gelişimi ve meslek ailemizin başarı hikayelerini benden dinlemişti. O gün, ulusal iç denetim çalışmalarının ve TİDE’nin sesi olmuştum. Bugün,  kaleme aldığı kitabın 6. baskısını dilimize kazandırarak Sawyer’a Türkçe konuşma fırsatı sunmuş oluyor, Sawyer’ın sesi oluyoruz.

Sawyer gibi bir duayen sesi, mesleğimize ve meslek ailemize çok değerli hizmetlerde bulunmuş bir meslektaşımızın, geçmiş dönem başkanlarımızdan Sayın Çetin Özbek’in özverili çalışması ile dilimize armağan ediyoruz. Özbek ülkemiz iç denetim mesleği ve TİDE için önemli çalışmalara imza atan bir meslektaşımız. Bu katkılarından biri “İç Denetim: Kurumsal Yönetim, Risk Yönetimi ve İç Kontrol” isimli iki ciltlik kitabın yazarlığını yapmasıdır. Bu kitapların ulusal iç denetim literatürü için çok kıymetli kaynaklar olduğunu düşünüyorum. Özbek, iç denetim mesleğinin en önemli eserleri arasında yer alan bu yayını da ülkemiz meslektaşlarına kazandırarak önemli bir değer yaratmış oluyor. TİDE’yi ifade edecek kelimelerden biri hiç şüphesiz “değer”dir. Sayın Özbek, TİDE adına önemli bir değer yaratırken, meslek ailesinin değerli bir üyesi olarak ulusal iç denetim tarihinde yerini alacaktır. Sayın Özbek’in bundan sonra da iç denetime değerli katkılar sunacağını biliyor, kendisini canı gönülden kutluyorum.

Sawyer’ın İç Denetçiler İçin Rehber isimli çalışması üç kitaptan oluşmaktadır. 

Bunlar, 

Cilt 1: İç Denetimin Temelleri;  
Cilt 2: İç Denetim Süreçleri ve Yöntemleri ve 
Cilt 3: Kurumsal Yönetim, Risk Yönetimi ve Uyum Esasları’dır. 

Bu üç ciltlik çalışmayı önemli kılan nedir?

Klasik müzik için Mozart ya da Bach; edebiyat için Dostoyevski veya James Joyce; futbol için Pele ya da Maradona neyse, iç denetçiler için Sawyer’ın bu üç ciltlik eseri aynı anlama geliyor Bugün, iç denetim konusunda birbirinden değerli çalışmalar yayınlanmaktadır. Güncel gelişmeleri yakından takip eden meslektaşlarımız, bu gelişmeler ışığında iç denetimi konumlandıran araştırmalar yapmaktadır. Ancak bunlardan hiçbiri iç denetim alanında Sawyer’ın ulaştığı haklı üne sahip değildir. Bana göre bunun nedeni Sawyer’ın eserinin bu alanda yapılan ilk çalışma olmasının ötesinde, iç denetim konusunda sistematik bir çerçeve çizmesi; iç denetimi tarihsel bağlamdan alarak güncel durumunu anlatmasıdır. Kitabın tamamı okuduğunda, iç denetimin değer katma yönünün sürekli vurgulandığı ortaya çıkacaktır. 6. Baskısını elinizde tuttuğunuz bu eserin daha nice baskılar yapacağını düşünüyorum.

TİDE, bugün küresel olarak iç denetim konusunda çalışan akademisyenlerin, iç denetimi icra eden profesyonellerin ve iç denetim konusunda referans kitap arayışında olan herkesin başucu kitabı olacak bu eseri Türkçe’ye kazandırarak önemli bir hizmete daha imza atmıştır. Bu değerli çalışmaya imza atan herkesi, özellikle büyük bir özveri ile çeviriyi yapan Sayın Çetin Özbek’i tekrar tebrik ediyorum. Kitabın ülkemizdeki iç denetim uygulamalarına değer katmasını diliyorum.


Ali Kamil UZUN, CPA, CFE, MA, CRMA, CAC
Türkiye İç Denetim Enstitüsü Kurucu Başkanı 

Yorumlar

Adsız dedi ki…
bu eser ve sınavlara hazırlık çalışma adımlarınızı kutlar başarılarınızın devamı dilerim. CANER TIĞCI

Bu blogdaki popüler yayınlar

Baba sözü…

Hoş geldin yeni yaşım!..